وبسایت گروه نشر دانش گمانه (ستاد مبارزه با چرندیات) از تاریخ 1394/10/22 فیلتر شده است و چهار روز است که این فیلتر هنوز رفع نشده است.

برای خواندن به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.


  گروه نشر دانش گمانه، از 21 فروردین 1391 در شبکه های اجتماعی آغاز به فعالیت کرد و با هدف اولیه ی بررسی و نقد شایعات، به تدریج به موضوعات علمی دیگر پرداخت. با وجود انتقاداتی که به این گروه اخیراً وارد شده است و انصافاً قابل نقد است (از جمله مقاله ی ارتباط مذهب و بهره هوشی)، خدمتی که گمانه می توانست در راستای توسعه ی دانش در فضای اینترنت فارسی انجام دهد، آن هم در این اوضاع افتضاح نشر گسترده اکاذیب، به مراتب ارزشمند تر از مسائل حاشیه ای آن می باشد.

  در این اوضاع که دروغ های نژاد پرستانه در اینترنت فارسی غوغا می کند، گمانه محکم در برابر شایعات این چنینی ایستاد. این گروه در برابر شایعات مذهبی ایستاد؛ همان شایعاتی که هر از چند گاهی صادر می شوند و با ادعا های خود، موج تمسخر دین و دینداران را که متأسفانه شدید تر از هر زمانی در تاریخ ماست تغذیه می کنند. این گروه چندین ویدیوی علمی را ترجمه و حتی دوبله کرد که هنوز در آپارات در دسترس قرار دارند.

  البته گروه گمانه در مواردی جای دفاع باقی نگذاشته است: در پست ها و مقالات گوناگونی این گروه با جانبداری آشکاری به نقد مطالب اعتقادی پرداخت. امّا آیا نمی شد تنها همین بخش ها مسدود شوند تا زحمات این گروه و مقالات علمی ارزشمند به باد نرود؟ به راستی دوستانی که در شورای فیلترینگ فعالیت دارند، آیا نگاهی به سایر موضوعات این وبگاه نداشتند؟ امیدوارم این واقعه دیگر در مورد سایت های علمی تکرار نشود.

پیام تلگرامی گروه گمانه:

"دوستان همراه متاسفانه پس از چندین سال فعالیت، سایت گمانه فیلتر شد.

پیش از این بعضی از مطالب به صورت موردی فیلتر بودند و امروز به نظر می رسد تمام سایت فیلتر شده است. برای مثال مطلبی که به بررسی ادعای مفید بودن روزه بر سلامتی می پرداخت تقریبا از یک ماه پیش فیلتر شده بود.

رویکرد گمانه همواره حرکت بر مسیر واقعیت جویی و پرهیز از نظرات یا ادعاهای اثبات نشده و غیرعلمی است و در این بین اگر مطلبی بررسی شده است به وضوح توضیح داده شده است که اعتقادات شخصی و مذهبی خارج از دایره اثبات های علمی قرار می گیرند. در واقع ما همواره معتقد بوده ایم - و هستیم- که کسانی که به دنبال اثبات عقایدشان با شبه علم یا توسل به مغالطات هستند خدمتی به این اعتقادات نمی کنند.

از سوی دیگر گمان می کنیم نوشتن مطلب و روشنگری درباره ادعاهای بی اساس آقای روح الله مومن نسب، که از طرفداران و جهت دهندگان فیلترینگ در این کشور است در این اتفاق بی تاثیر نبوده است.

طنز داستان اینجاست که امثال این آقا و رائفی پور و روازاده و هزاران بی سواد صاحب تریبون در این مملکت، به اسم روشنگری در دانشگاهها و نمازجمعه و... حرفها و آمار بی اساس به خورد ملت می دهند اما اگر کسی این ادعاها را بررسی کند محکوم به تیغ سانسور می گردد.

هرچه که هست حالا سایت ما هم به انبوه سایت های فیلتر شده در این مملکت پیوسته و ما از آنجا که تمایلی به معرفی خود نداریم نمی توانیم برای رفع فیلتر آن اقدامی بکنیم از سوی دیگر برای رفع فیلتر ممکن است نیاز باشد سلیقه و نظرات شخصی افراد فیلترکننده را در حذف و سانسور مطالبمان اعمال نماییم پس ترجیح می دهیم صبر را چاره راهمان کنیم تا شاید "مسئول بعدی دکمه فیلترینگ" که آمد سلیقه اش فرق کرد!

در هر صورت فعالیت ما همچنان در تلگرام و فیس بوک، توییتر و... ادامه دارد و سعی می کنیم هر روز بیشتر از قبل و با انرژی مضاعف در این مسیر با شما همراه باشیم."