ناسا موفقیت کلیدی خود را سه شنبه (5 ژولای 2016- 15 تیر 1395) جشن گرفت؛ چرا که فضاپیمای 1.1 میلیارد دلاری (830 میلیون یورویی) ناسا به نام جونو پس از 5 سال وارد مدار مشتری شد تا منشا منظومه شمسی را جستجو کند.

به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 آزمایشگاه نیروی محرکه جت ناسا در کالیفرنیا، همزمان با ورود موفقیت آمیز جونو به مدار بزرگترین سیاره ی همسایه ی ما، غرق در شادی شد. اسکات بولتون (Scott Bolton)، مدیر تحقیق ناسا از موسسه ی تحقیقاتی جنوب غرب در سن آنتونیوی تگزاس، به همکاران خود در مرکز کنترل ماموریت می گوید: "شما بهترین تیم [ناسا] تا کنون بوده اید... شما سخت ترین کاری را کرده اید که ناسا تا کنون انجام داده است."


 جونو 5 سال پیش از فلوریدا پرتاب شد و تا کنون 1.7 میلیارد مایل (حدود 3 میلیارد کیلومتر) را پیموده است. آقای بولتون می گوید: "ما درباره ی طبیعت تحقیق می کنیم، این که مشتری چگونه شکل گرفت، و این موضوع چه چیزی درباره ی تاریخمان به ما می گوید و ما از کجا آمده ایم."


 چرخش آغازی این کاوشگر به دور سنگین ترین سیاره ی منظومه ی شمسی 53 روز طول می کشد. چرخش های بعدی کوتاه تر خواهند بود. ناسا انتظار دارد این کاوشگر در موقعیتی قرار بگیرد که تا 27 آگوست تصویربرداری نزدیکی از مشتری انجام دهد. 

در همین روز ابزار های علمی آن مورد سلسله ای از آزمایش ها قرار می گیرند.


 تنها فضاپیمای گالیلئو توانسته بود به دور مشتری چرخش کند که همین فضاپیما به دور 67 قمر شناخته شده گردش کرده بود. آقای بولتون محتمل می داند که جونو اکتشافات بیشتری انجام دهد.


بهره برداری از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ "زندگی و علم" به عنوان منبع مجاز است.

منبع و اطلاعات بیشتر در Telegraph


 پی نوشت: جونو (Juno) الهه ای است که با ژوپیتر (نام انگلیسی مشتری) ازدواج کرد و رب النوع زناشویی است.