اخبار شوم جدید از بنیاد حیات وحش جهانی (WWF)، زوال سریع جمعیت های جانوری جهان را گزارش می کند؛ گویا هزاران گونه در حال تقلا هستند تا در برابر دشمنی یگانه، یعنی انسان، جان سالم به در ببرند (تصویر: دلفین های شکار شده با هدف تهیه غذا، AFP/Getty images).

به ادامه مطلب مراجعه کنید.


 گزارش دو سالانه زمین زنده 2016 از بنیاد مذکور که سه شنبه گذشته منتشر شد، از زوال سراسری 58 درصد از جمعیت های مهره دار بین سال های 1970 تا 2012 خبر می دهد، تنها سال هایی که اطلاعاتی درباره آن ها وجود دارد. این سازمان غیرانتفاعی هشدار داد که اگر این روند ادامه یابد، تا سال 2020، جهان بیش از دو سوم حیات وحش خود را از دست خواهد داد.


 کالبی لوکس (Colby Loucks)، مدیر ارشد برنامه گفتگوی WWF می گوید: "همچنان که انسان بیشتر و بیشتر به تقاضای خود از زمین ادامه می دهد و سرمایه طبیعی خود را تحت فشار قرار می دهد، نتیجه ای که می بینیم زوال حیات وحش است."


 بر اساس گزارش، انسان ها زندگی کل مهره داران را تحت تاثیر قرار داده اند. هشدار گزارش مذکور مربوط به تعداد گونه های که منقرض می شوند نیست، چرا که این مشکل، موضوع دیگری است؛ بلکه به اندازه کل جمعیت هایی که ناپدید می شوند اشاره دارد.


 لوکس زوال حیات وحش را به 5 عامل نسبت می دهد: از بین رفتن زیست بوم ها، بهره برداری بیش از اندازه، آلودگی ها، گونه های مهاجم و تغییرات آب و هوایی. طبق سند WWF این پنج عامل به قیمت 3706 گونه خشکی و آبی تمام شده است.


 گونه های آب شیرین با 81 درصد کاهش جمعیت، سخت ترین ضربه را خورده اند. در حالی که بیوم های آب شیرین 0.01 درصد سطح زمین را می پوشانند، یک دهم گونه های شناخته شده را در بردارند.


 انسان به شدت گسترش یافته است- بریدن بی رویه درختان جنگل های بارانی، شکار بی اندازه جانوران بزرگ و ماهیگیری بیش از حد- به طوری که گزارش می گوید برای تامین کالا ها و خدمات سالانه خود به 1.6 برابر امکانات زمین نیاز داریم.


عاج های هزاران فیل آفریقایی کشته شده، اوایل امسال در کنیا سوزانده شد (Siegfried Modola/رویترز)

 لوکس اشاره می کند که این تغییرات بسیار بسیار دشوارند و تفکر دراز مدتی را می طلبند. او می گوید: "وقتی که آسیب های محلی را می بینید، مثلا دریاچه مورد علاقه تان خشک می شود یا گونه مورد علاقه تان دیگر وجود نخواهد داشت، شاید در آن هنگام شروع به تفکر طولانی مدت کنید. هر فردی به ستوه خواهد آمد و خواهد گفت "من اهمیت [از حالا به بعد] می دهم". اما گاهی زمین می گوید "دیگر کافی است" و آن زمان مصیبت بار خواهد بود".


منبع و خبر کامل در Huffington post