در سال 2015، طی مقاله‌ای که در Zoological Journal of the Linnean Society به چاپ رسید، محققان از کشف این قورباغه جدید و توانایی عجیب آن در تغییر بافت پوستش خبر دادند.

  آنالیز ریخت شناختی (مورفولوژیکی) و تحقیقات ژنتیکی نشان این گونه ی جدید به سرده ی Pristimantis تعلق دارد. نام این گونه، pristimantis mutabilis گذاشته شد (mutabilis برگرفته از mutable به معنای تغییر پذیر).


  این قوباغه کوچک جثه که از ناخن انگشت بزرگ‌تر نیست، شاید نتواند ضخامت پوست خود را تغییر دهد؛ اما با خشن کردن پوستش با خزه‌ها ادغام می‌شود و به این ترتیب بافتی شبیه محیط اطرافش در کوهستان آند در اکوادور پیدا می‌کند. سازوکار این توانایی هنوز ناشناخته است. این قورباغه وقتی در محیطی با پس‌زمینه صاف و ملایم قرار می‌گیرد، خودش را مرتب می‌کند و دوباره صاف و صیقلی می‌شود. کل این تغییر شکل‌ها تنها در عرض سه دقیقه رخ می‌دهد. وجود تیغ‌ها و رنگ‌آمیزی منحصر به فرد به قورباغه‌ها کمک می‌کند که با زیستگاه خزه‌ای خود هم‌شکل شوند و این امر دیدن آنها را برای ما دشوار می‌کند.


 یک گونه ی دیگر این سرده به نام P.sobetes وجود دارد که توانایی مشابهی در تغییر حالت پوست خود دارد. این مشاهدات نشان دادند که این توانایی در سرده ی Pristimantis معمول تر از سایر دوزیستان است.


منابع:


ایسنا

Zoological Journal of the Linnean Society