بسم الله الرحمن الرحیم


مستند "اخراج شده: فهمیدن مجاز نیست (Expelled: No intelligence allowed)" مستندی جنجالی در مورد نقد داروینیسم بود و با فروش بالایی روبرو شد؛ به طوری بیش از 7700000 دلار فروش داشت. مطالب این مستند بار ها نقد شده اند که با یک جستجوی ساده می توانید به این نقد ها دسترسی پیدا کنید اما متاسفانه در کشور ما نه تنها هیچ نقد موثری بر این مستند صورت نگرفته است در عوض بسیار تحسین شده است و بار ها مورد استناد قرار گرفته است که این امر بسیار عجیب به نظر می رسد. با توجه به نبود نقد موثری در اینترنت فارسی، تصمیم گرفتم چند پست را به این موضوع اختصاص دهم. برای شروع بهتر است با نقد های نشریه ی علمی معتبر Scientific American آغاز کنیم. توجه کنید که مطلب زیر مربوط به 6 سال پیش (2008) است اما هیچگاه به فارسی ترجمه نشده است اما مستند اخراج شده در همان سال در اینترنت با زیرنویس فارسی و کیفیت بالا در دسترس قرار گرفت! لازم به ذکر است که نویسندگان مطلب هر سه از نویسندگان مشهور نشریات و کتب علمی هستند اما انتشار مطالب آن ها به معنای تایید عقاید این افراد نیست.

به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 جان رنی (John Rennie)، مایکل شرمر (Michael Shermer) و استیو میرسکی (Steve Mirsky) همگی فیلم جدید ضد تکامل و ضد داروین بن استین (Ben Stein) را دیده اند. آن چه آن ها درباره ی اشکالات طراحی و تولید فیلم گفته اند به این شرح است:


 انتظار ندارید که ساینتیفیک امریکن، درباره ی مستندی که از طراحی هوشمند در برابر زیست شناسی تکاملی حمایت می کند دیدگاه مثبتی داشته باشد. همچنین انتظار این را هم ندارید که سازندگان فیلم نامبرده به نویسندگان این مجله پیشنهاد دیدن فیلم را به صورت خصوصی داده باشد.


 اما مارک متیس (Mark Mathis)، شریک تهیه کننده ی مستند اخراج شده (Expelled)، همراه با یک پیش نمایش از این فیلم در دفتر ما حاضر شد. درست است؛ چنین نمایش غیرمنتظره ای اتفاق افتاد ولی دیدگاه مثبتی را در پی نداشت.


 به عنوان بخشی از مجموعه ویژه ی نقد و بررسی ساینتیفیک امریکن، مقاله نویس شک گرای ما، مایکل شرمر که خودش در مستند اخراج شده (Expelled) حضور دارد، نقد را با توضیح ارتباط خودش با این فیلم آغاز می کند و با شگفت زدگی از عدم رعایت امانت در این فیلم، آن را به پایان می رساند.


 همچنین در پادکست Science talk (این اپیزود)، استیو میرسکی با جان رنی و یوجینی اسکات (Eugenie Scott)، مدیر مرکز ملی آموزش علم مصاحبه کرد. اسکات می گوید که او در مورد حضور در فیلم اخراج شده (Expelled) "فریب" خورده بود. در کلیپی دیگر، می توانید بشنوید که مارک متیس چگونه به تعدادی از سوالات سردبیر های ساینتیفیک امریکن پاسخ می دهد.


 در نهایت، جان رنی طی مطلبی نوشت که تلاش های مستند اخراج شده (Expelled) برای پیوند دادن نظریه تکامل با هلوکاست (و به نژادی) بی شرمانه است و در نوشتن یک مقاله در این مورد، با میرسکی همکاری کرد.


 بخش اول: تهاجم غیر علمی بن استین به داروینیسم

 بخش دوم: اخراج شده: صداقت مجاز نیست

 بخش سوم: 6 چیز که بن استین نمی خواهد شما درباره اخراج شده بدانید


در آینده مطالبی که در متن ذکر شده اند، به تفصیل در اختیار شما قرار خواهند گرفت. استفاده از مطلب تنها با ذکر نام "وبلاگ زندگی و علم" به عنوان منبع مجاز است.


مطلب را در سایت Scientific American بخوانید.