گزارش جدید اخبار خوبی برای بیماران دیابت نوع 1 دارد. یک پانکراس مصنوعی به طور پیوسته سطح گلوکز خون را نمایش می دهد و نیز انسولین را در هنگام نیاز به بدن می رساند. این دستگاه می تواند تا 2 سال آینده در دسترس قرار بگیرد.


به ادامه مطلب مراجعه کنید.


 علائم هنگامی رخ می نمایند که بتا سلول های پانکراس ساختن انسولین را متوقف می کنند. به منظور کنترل سطح گلوکز خون، بیماران دیابت نوع 1 نیاز دارند روزانه دز هایی از انسولین را یا به صورت تزریقی یا به صورت پمپ انسولین استفاده کنند.


 تزریق معمول ترین شیوه برای دریافت انسولین می باشد. معمولا دو بار تزریق در روز برای بیماران دیابت نوع 1 تجویز می شود که اغلب به 3 یا 4 بار در روز افزایش می یابد. پمپ انسولین شیوه ی پیشرفته تری است که طی آن بیمار در طول 24 ساعت روز انسولین را به طور پیوسته از یک سوند زیر پوستی دریافت می کند.


 مشکلاتی در روش های کنونی استفاده از انسولین وجود دارد و این روش ها پاسخگوی تنوع نیاز های انسولینی نیستند. مقدار نیاز انسولینی یک بیمار می تواند روز به روز، بسته به رژیم غذایی، فعالیت بدنی و -در زنان- تغییر حساسیت انسولینی طی قاعدگی، متغیر باشد.


 به نقل از نویسندگان گزارش، دکتر رومن هوورکا (Roman Hovorka) و دکتر هود تابیت (Hood Thabit) از دانشگاه کمبریج، این که به طور مرتب سطح گلوکز خون اندازه گیری شود تا اطمینان حاصل شود که سطح آن خیلی بالا یا پایین نباشد و مقدار درستی از انسولین به بیمار داده شده است، بیماران را تحت فشار قرار می دهد. این فشار می تواند بیماران را در معرض خطر عوارض بدتری مانند بیماری های قلبی و مشکلات بینایی قرار دهد.


 انواع متنوعی از پانکراس های مصنوعی وجود دارد که مورد آزمایش کلینیکی قرار گرفته اند. برای مثال، پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا اوایل امسال از توسعه ی یک پانکراس مصنوعی خبر دادند که می تواند توسط یک تلفن هوشمند کنترل شود. علی رغم تفاوت طراحی ها، همه ی پانکراس های مصنوعی از یک عملکرد مشترک بهره می برند:  سیستم حلقه ی بسته (closed-loop).



کنترل پانکراس مصنوعی از راه تلفن هوشمند


 در حالی که مطالعات آشکار کرده کردند که پانکراس مصنوعی احتمالا اثرگذار تر از روش های کنونی است، آزمایش های بالینی ادامه دارند تا امنیت و بازدهی دستگاه ها آزموده شوند. با این وجود دکتر هوورکا و تابیت معتقدند آینده ی پانکراس های مصنوعی درخشان است.


 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در حال بررسی پانکراس های مصنوعی است و نویسندگان گزارش عنوان کرده اند که ممکن است دستگاه تا سال بعد تایید شود. به علاوه سازمان ملی پژوهش بهداشت (NIHR) در بریتانیا اعلام کرده است که سیستم های حلقه بسته تا انتهای 2018 به استفاده ی بالینی می رسند.


بهره برداری از مطالب تنها با ذکر نام وبلاگ "زندگی و علم" به عنوان منبع مجاز است.

منبع و متن کامل در MNT